söndag 13 juli 2008

Fortsättning...

Idag fanns det planer, å min sida, att sticka till Löderup och gå på loppmarknad, men vi vaknade lite sent och bestämde oss att städa och ta en runda till Dalby söderskog istället! Det visade sig bli lite av ett äventyr!

Väl ute på motionsspåret, ganska nära ett staket till en hage hörde vi ett stort djur. Det visade sig vara en häst som kommit över på fel sida staketet. Något skärrad sprang han mellan träden fram och tillbaka längs staketet. Det gick inte att komma fram till honom pga terrängen. Vi ringde givetvis polisen och fortsatte vår promenad. Vi mötte lite folk som sett hästen och vi gick den stora rundan för att se om vi kunde se den igen. Efter ett tag såg jag den ute på en kornåker.

Jag närmade mig den och såg att det var en hingst. Han var snäll och kom när man kallade på honom, men han var stressad och svettig och full av flugor och bromsar. Han hade hittat en grind som han hela tide närmade sig, men där hängde ett hänglås, så det var ju omöjligt för mig att släppa in honom. Alex stod en bit bort med Björn och ringde polisen, men de kunde ju givetvis inte komma ut eller fixa det på något annat sätt så jag ringde 118100 och frågade efter folk som bor i Dalby hage. Det visade sig vara riktigt smart och jag fick numret till en tjej som sa "jag kommer meddetsamma". Hon ringde ägaren till hagen och snart var där fullt med folk. Hästen hade en del sår på benen, men släpptes ändå bara in i hagen igen för att ta igen sig lite innan ägaren skulle kontaktas! Lite coolt att rädda en häst, eller hur!!!!

Kram

Inga kommentarer: