onsdag 24 september 2008

Tung arbetsuppgift

Jag har "snubblat" in i en ganska omfattande förändring på jobbet.
Alla artiklar som vi har i butiken, finns inlagda i vårt datasystem. Än så länge är allt lugnt.
På torsdagar när jag gör veckobeställningen så frågar jag vårt datasystem vad som finns på lager och vad den annars vill att jag ska plocka hem. Det är ett bra system!
Dock är det så att för att datorn ska säga till vad jag ska plocka hem så måste var enskild artikel ha en beställningspunkt som är 1 eller mer. Detta innebär att dator bara kan säga ifrån när det finns färre än en (två, tre eller åtta) artiklar, men inte att det finns färre än noll.
Detta, i sin tur, innebär att Jag måste ändra beställninspunkten på var enskild artikel som för tillfället har beställningspunkt noll. Jippey!!!!! :'(]

Och inte nog med det... Om det är någon artikel som jag inte har hemma för tillfället så måste den artikeln aktiveras, vilket man kan göra när man beställer artikeln. Vilket jag givetvis inte fått reda på förrän idag, efter att jag själv läst mig till det, och därför aldrig gjort när jag plockat hem varor som inte varit med i beställningslistan.
Därför, för att aktivera de artiklar som jag har hemma som fortfarande inte aktiverats, eller alla artiklar som jag "helt automatiskt" vill ha med i datorns beställningslista i fortsättningen, måste jag göra följande procedur FÖR VAR ENSKILD artikel:
Skriva in det aktuell artikelnumret.
Trycka på knappen LAGERJUSTERA.
Skriva in 1 i rätt fält och
Trycka Enter FYRA gånger, eller gå direkt till OK-knappen med musen.
Nu noterar datorn att det finns en artikel i lager.
Sedan ska jag trycka på LAGERJUSTERA en gång till.
Ändra en rullgardin från INLEVERERA till FELREGISTRERAD INLEVERANS.
Skriva in 1 i samma fält igen och
Trycka Enter FYRA gånger, eller gå direkt till OK-knappen med musen.
Nu noterar dator att det än en gång inte finns någon artikel på lager!

Snacka om långdragen, totalt onödig procedur!!!!! Och gissa om man blir förvirrad när det står noll i lager. Har man redan fixat denna lagerpost, eller? Såååååå STÖRIGT!

Det är bara att ta tjuren vid hornen. Ju fortare jag blir färdig med det ju lättare kommer det bli att upprätthålla lagersaldona!

Phu, kram.

Inga kommentarer: