torsdag 7 maj 2009

Pulshöjare

Idag gjorde jag mig iordning för att bege mig till kronofogden i Malmö.... Jag vet, visst låter det hemsk? Men jag hade faktiskt ett riktigt spännande ärende. Alex och jag har tittat på ett hus som ligger på exekutiv auktion och då hålls själva auktionen på kronofogden. Det var galet spännande och eftersom Alex jobbade så fick Malin A följa med som stöd.

Sådana här auktioner är säkert alltid lite besvärliga på ett eller annat sätt och just detta husköpet innebar att man fick hyresgäster på köpet. Hyreskontraktet var helt GALET, och det kändes som det var upprättat för att huset inte ska kunna säljas. Här kommer några av konstigheterna:
* Ägarna av huset hyr i nuläget ut det till sitt eget företag. Hela bostadshuset + garage och annat. Därför är det omöjlig att som ny ägare flytta in.
* Det nuvarande hyreskontraktet löper inte ut förrän i november 2012 och om det inte ska förlängas måste man säga upp avtalet 12 månader innan annars förlängs det automatiskt med 24 månader.
* Om en ny ägare vill säga upp hyresgästerna tidigar än november 2011 så måste den nya ägaren betala ett skadestånd till hyresgästen på 3 miljoner kronor vilken orsaken till uppsägningen än må vara.
Snacka om sjukt kontrakt!!!!

Vi har dock ingen direkt brådska att flytta in, så vi beslutade att buda ändå. Auktionsförättaren beslutade att ha två budningsomgångar; ett där man som ny ägare fick bestrida hyreskontraktet och ett med det nuvarande hyreskontraktet gällande (självklart spelar detta roll för budgivningen). Jag vann budgivning 1 på 2 miljoner kronor och vårt högsta bud låg 100 000 under det vinnande budet i budgivning 2.
Mycket spännande!

Banken gick å andra sidan inte med på något av buden eftersom det finns pantbrev och skulder på upp mot 5 miljoner kronor, så huset såldes aldrig. Banken har begärt ett nytt säljförsök och vi ska antagligen dit också.... To be continued med andra ord...

Kram

2 kommentarer:

Lovisa sa...

Spännande - håll oss fortsatt uppdaterade!

Kristina sa...

Läskigt spännande.