tisdag 29 januari 2008

Nya traditioner

Jag uppskatter nya traditioner. Att ta gamla, tillrättavisade högtider, eller andra sammankomster, och skaka om lite grann. Vår julafton förändrades drastiskt för ett antal år sedan när vi valde att sluta fira jul med kusiner och morföräldrar och istället fira med bara närmsta familjen. Det var ett av de bästa besluten vår familj har tagit. Jag kan inte tänka mig en julafton utan räkor och kräftor... som helt naturligt blev en del av vår nya tradition.

Ibland blir man tvingad in i förändring, men det behöver inte heller vara dåligt. Jag har haft "klubb" en gång i veckan sedan jag var 19 år och bodde med tvillingsyrran i Ystad. Det var ett sätt att träffa vänner och bara hänga. Veckodagen har bytts ut under åren som gått och för cirka ett år sedan (kanske mer) bytte vi ur "tisdagsklubb" till månadsträff. Det blir ju så när man är vuxen och folk skaffar jobb och barn och sånt. Månadsträffarna är fantastiska och ser till så "det gamla flickgänget" fortfarande träffas.

Vissa traditionsförändringar ser man dock inte lika mycket fram emot. Kristina ska flytta och våra onsdagskvällar tillsammans med Top Model, snack och tedrickande kommer saknas. Men, icke att förglömma, det finns utrymme att förändra våra traditioner!

En av mina absolut fräschaste tradition är att spendera måndagkvällarna hos min twin och hennes sambo, inte illa det heller!

Dagens tips: Räds inte förändring! Den gör en gott!

Kram