fredag 25 januari 2008

På upptäcksfärd

Idag tog Björne och jag en lååång promenad, ja, trots att vädret suger. Man kan säga att vi gav oss ut på en helt vanlig promenad, men kom hem igen efter ett litet äventyr. Vi började gå en av de vanliga rundorna ner till gamla Värpinge by, men när vi kom till ravinen så gick vi inte förbi utan ner i den. Det är inte riktigt lika fridfullt i ravinen under vintermånaderna som i maj (som på bilden). Det har rasat ganska mycket längs med kanterna och Björne och jag låg på mage med nästippen ut om kanten på det absolut värsta stället. Det verkar kanske inte så farligt, men det är lite läskigt när det är vått i gräset och branta backar.

Sedan beslöt vi oss för att följa ån som fortsätter i i riktning mot Mårtens Fälad. Dessutom gick vi på "fel sida", dvs där som inte är någon väg utan en åker! Ån är rätt så bred på sina ställen och vi fick utstå en del tistlar och taggbuskar. När vi kommit en bit på vägen började jag fundera över om det överhuvudtaget fanns någon bra övergång... det fanns det, en bit längre fram, men Björne och jag beslöt oss (innan vi visste om att det fanns en övergång) att hoppa över ån. Det gick jättebra! Allt funkar när man har en liten hund som man kan ta under armen och ett par asläckra :D gummistövlar... som efter idag, har sett bättre dagar.

När vi väl kommit över på andra sidan och bort från ängen, fortsatte promenaden som vanligt igen! Det är alltid lika kul att ge sig ut på upptäktsfärd i sitt omgivande närområde. Jag hittade inte direkt något spännande, men fick en liten adrenalinkick av att ta mig över ån med Björne i behåll. Björne hittade (vad jag tror) en liten mus som fick hans adrenalin att rusa!
Nu blir det dock en fortsatt lugn eftermiddag!
Kram

Inga kommentarer: