onsdag 2 januari 2008

NYTT ÅR!!!!!!!


Det nya året har anlänt och som vanligt sker det med två veckors firande och festande.... som van familjenOhlssonfirare kan jag bara säga att det finns bättre och sämre år! Denna omgången var riktigt bra, trots sorgen efter Ponnin.

Som de allra flesta, i min närhet, vet vid det här laget så fick vi dåliga besked angående Ponnin, inte så långt efter mitt förra blogginlägg. Vet inte om jag skrev det då, men han visade lite fysiska symtom så vi tog honom till veterinären. Tre dagar senare fick vi reda på att hans njurvärde skjutit i höjden så vi la in honom på djursjukhuset för dropp och fick i princip ännu sämre diagnos där. Hans njurar var helt obrukbara och veterinären som jag träffade där sa helt enkelt att jag inte skulle dra ut på hans lidande. Tisdagen den 11 december lät jag Ponnin somna in hemma hos mina föräldrar och sedan begravde vi honom nere vid vår sommarstuga. Något av det värsta jag någon gång fått göra, men jag älskade honom och jag lät honom gå.
Nu har även jag gått vidare och Ponnins bror Björne bor med Alex och mej nu. Det hjälper att ha en liten vilde som pockar på uppmärksamhet!

Julfirandet började redan den 22 december i föräldrahemmet. Då träffas vi med alla respektive, och det brukar bli livat. På lillejulafton brukar det bli lite lugnare och i år spenderade vi eftermiddagen hos familjen Singh och hade det mysigt! Julafton brukar innebära kyrka för vår del, men inte i fjor! Mycket lång historia om varför, men eftersom vi hade två nya gäster (vi brukar vanligtvis bara vara lilla familjen, men två respektive stannade kvar) läste jag julevangeliet ur en barnbibel (de brukar vara lite mer lättsmälta)... jag tror inte det kommer bli någon tradition... trots allt så är vi faktiskt inte speciellt religiösa!
Juldagen innehöll en julfika hos mormor och morfar och tjej-ligan bänkade framför Cluedo dvd-versionen! Det var grymt kul!
Annandagen fyller min storasyster år. Hon var hemma hos mina föräldrar på morgonen och fick frukost i sängen och sedan stack vi och ett helt gäng vänner till vår kyrkoherde och sjöng (som plåster på såren eftersom vi inte sjöng på julafton). På eftermiddagen blev det en tur till Svarte för fika och middag! Vi prövade även storasysters julklapp Singstar (!!!!!) inte dåligt må jag säga, men mormor och morfar uppskattade nog inte helt och hållet vårt gormande!
Den 27/12 fyller min lillasyster år och det blev en snabb födelsedagsfika i Ystad innan vi tog en runda på stan för att känna av julrean. Dessutom fick jag tillfälle att köpa min nyårsklänning!
Anledningen till at det blev en kort fika den 27:e var att vi bokat bord för nästan 20 pers för att fira lillsyrrans födelsedag på Bryggeriet den 28/12! Det var mycket gott och en härlig blandning av människor.

Sedan, äntligen (om man får säga så), blev det hemfärd till Lund! Trots att nyårsfirandet tog upp min mesta tid, lyckades vi ändå ha lite häng på lördagskvällen och på nyårsafton blev det fest här hos oss.

Nästa år blir det nog inte riktigt lika mycket mat dock....
Andra bihändelser: Våra hundar har haft vinterkräksjukan! Björne började på lillejulafton och förhoppningsvis var Vilmah den sista nu på nyårsafton. Det är väldigt skönt att det inte smittar människr, men har man sex hundar är det ändå lagom kul!
En av mina närmsta vänninor ska gifta sig till hösten och jag har vetat det en stund och inte fått säga något.... väldigt jobbigt, men nu är det offentligt!!!!!
Två andra vänninor väntar sina ANDRA barn till våren och sommaren!!!!! Sjukt snabbt går det!


KRAM KRAM

Inga kommentarer: