fredag 11 maj 2007

Det finns grejor som gör mig upprörd....

Vissa dagar har kan man inte filtra bort allt skit som man hör och ser, jag har haft två dagar nu där en massa skit har dykt upp, och jag kan helt enkelt inte bara låta det passera.

Vet inte om ni har läst om invigningen av Madefestivalen i Umeå, men för er som inte gjort det så var det en j-vligt pissig invigning - bokstavligt talat! Itziar Okariz, en spansk performace konstnär verksam i New York, betalades 10 000 kr plus flygbiljett fram och tillbaka till NY för att komma till Norrlandsoperan i Umeå och kissa på golvet. Konst??!!? I don't think so! Det bästa med akten var att en av Itziar Okariz kollegor under festivalen, Dorinel Marc, rusade in och "stal föreställningen" - än en gång bokstavligt talat!

Trots Okariz idéer kring sin konst kan man åtminstone glädjas åt att det är mer än vanliga dödliga som anser denna typ av konst helt ointressant:

"Eftersom Okariz ser sin performance Peeing in public or private spaces som feministiskt anlagd, ett slags iklädande av en manlig roll som, vilken kan beskådas i hennes videoinstallation i Vita kuben, tar sig plats likt lägre stående varelsers vana att markera revir, så är det naturligtvis ett slags snöpning som sker. Rent formellt är förvisso Okariz performance konst, dock rätt ointressant till sitt innehåll (i flera bemärkelser), och heller inte särskilt provokativt. Värre saker har skett på scen, även när det gäller det slags kroppsfunktionshumor som tycks vara så populär
våra breddgrader." Claes Wahlin Kulturskribent på Aftonbladet.
Nästa hatobjekt är "Sverige dansar och ler" det nya humorprogrammet som visas på kanal 5. Jag ska ärligt talat säga att jag inte har sett det, men jag blir mer och mer sugen på att se den, mest för att jag ska kunna blogga skiten ur serien efteråt. Bara efter att ha sett reklamen så förväntar jag mig just den "kroppsfunktionshumor" som Claes Wahlin talar om i artikeln ovan. Osmakligt och framför allt inte ett dugg roligt!


Fan, det värsta är att jag blir så pass upprörd över dessa grejor, så att jag ger skiten utrymme i min blogg... inte bra, men svårt att låta bli.

Dagens tips: Jag har nyss skrivit ett brev till tidningen Kreativa Kvinnor för att jag är lite besviken på deras gästdesigner som, enligt mig, inte riktigt lever upp till sin titel som designer. Gör även din röst hörd oftare. Vem vet, det kanske är någon som lyssnar ändå!

Kram
Kommer givetvis rapportera om jag får något svar från Kreativa Kvinnor!



5 kommentarer:

Linda sa...

Men Sofia! Sverige dansar och ler är ju ett lysande program! Fantastiskt roligt nästan hela tiden. Postironiska humorn äger!
"There's a party in Swedens pants and you are invited!"

Jonas sa...

Sverige dansar och ler är det enda svenska humorprogrammet som fått mig att få kramp i smilgroparna på ett bra tag. Så överlägset mycket roligare än annan humorskit på svensk tv nu mer typ: hey baberiba.

Schyffert & Haag som manusförfattare = det kan aldrig bli dåligt!

Anonym sa...

Hear Hear!!

Jonas sa...

Och självklart kan Schyffert sin EGO-search! ;)

Anonym sa...

Many thanks!