söndag 13 maj 2007

Nu är det över!

Eurovision song contest har genomförts och som vanlig var det ett extremt blandat intryck. Till att börja med. Serbien var helt klart värdiga vinnare, men själva uppträdandet, handpåläggning mm. kunde jag varit utan.

Min topp-sju var Serbien, Ungern, Tyskland, Sverige, Finland, Ryssland och Vitryssland utan inbördes ordning, och man kan väl säga att det gick lite grann åt skogen. Jag tror att jag möjligtvis hade tre rätt. Att Ukraina blev tvåa kunde man väl tänka sig, och även om jag tyckte Bulgariens bidrag var spännande så kunde jag aldrig tänka mig att de skulle hamna så högt upp i toppen. Dessutom var både Turkiets och Greklands bidrag ganska old news - last year, så att säga.

Kvällens bottennapp var utan tvekan Rumäniens bidrag och då pratar jag inte bara om låten, utan också framträdande och framförallt kläderna som var bedrövliga! Annars var kläderna i tävlingen inte så illa faktiskt. Klänningen som bars av sångerskan i Bosnien-Hercegovinas bidrag var underlig, men snygg färg och i slutänden störde den mig inte så mycket. Jean-Paul Gaultiers skapelser till Frankrikes bidrag var inget i jämförelse med the Arks scenkläder, ja, förutom då katten. Och by the way, Franglais är inget språk jag rekommenderar i kommande tävlingar.

Saker värda att kommentera: Lettlands Il divo-kopior kunde slopat hattarna, dåligt lägg-märke-till-oss drag. Kläderna som Moldaviens sångare bar, är givna på åtminstone ett bidrag per Eurovision song contest. Lysdioderna i handen på den Slovenska operasångerskan var faktiskt coola. Ingen nakenchock, förutom Ola då, och bh-lösa bröst i Turkiets bidrag (se länk ovan). Och slutligen, Makedoniens sångerska hade en riktigt fin klänning, det kanske blir en sådan någon gång, bara ca en halv meter längre!

Jag gillade: Tysklands bidrag. Dasarna i Vitrysslands bidrag. Ungerns klädval. Trummorna i Bulgariens bidrag. Och mitt absoluta favoritframträdande var det som Apocalyptica framförde!

Dagens tips: Strunta i omröstningen nästa år! 42 röstande länder är på tok för många och de röstar ändå alltid på sina grannländer! Ingen överraskning där!

Kram

1 kommentar:

Ann-Sofi sa...

Hej Fia!
Nu tänkar även jag följa dina dagliga visdomsord.
Även vi tittade på schlagern men långt ifrån så uppmärksamt som ni verkar det som. Vinnarlåten hade vi missat - hörde den först efter cinsten. Omröstningen gick med ett vips där vi inte ens hängde med om vi försökte. Mycket trevligare och snacka skit vänner emellan. Förresten - lite kul att du och din kära tvilling fastnat för samma klänning. Tror att Mona också pratade om just makedonskans klänning.
Ha de bra!
Kram