torsdag 3 maj 2007

Klänning färdig!

Jag har sytt en klänning, och jag blev riktigt nöjd! Anledningen är nog till största del min nya overlock-maskin (en symaskin som syr sömmar liknande de som finns i köpta kläder, för alla er som inte vet). Symaskinen är grym och det går snabbt också!

Min mors syrum är en skattkista. Där finns ett urval av tyger som var moderna under 90-talet. Det låter kanske inte så bra, men där finns riktiga fynd. Tyget som jag använt är ett rent bomullstyg med vita prickar på marinblå bakgrund (om ni inte ser det), hur modernt som helst just nu. Man bara SKA HA en klänning i sommar och jag måste medge att jag älskar 50-talsmodellen! Skärpet har jag sytt i vitt fuskskinn. Stof og Stil är underbart!

Modellen på klänningen är en kombination av två olika klänningar som jag redan har i min garderob. Jag är alltid generös när jag ritar och klipper till de olika mönsterdelarna, mest fär att vara på säkra sidan, men också för att det tyget som jag syr i för tillfället kanske inte alls beter sig på samma sätt som tyget i de klänningar som jag använder som mönsterdelar.

Klänningen har kostat mig ca 70 kr, helt ok eller hur? Men då har å andra sidan inte kläningstyget kostat mig någonting.
Dagens tips: Leta tyger i små oansenliga tygaffärer som kanske inte är hyperinne, där kan man göra fynd. Sekondhand, loppmarknader och familjemedlemmar är bra ställen att besöka om man vill få tag på udda tyger, plagg eller accessoarer!

Lovar att visa hur jag ser ut i klänningen någon dag!

Kram

Nya ämnen som kommer tas upp vid lämpligt tillfälle är; Te ( jag jobbar ju med det, så jag kan ju snacka om det), Ceasar "mannen som pratar med hundar" (Han är en gud!!! Eller en hund...)

Inga kommentarer: