fredag 25 maj 2007

Mediabrus

Media alltså! Så j-a mycket skit det finns därute som man kan haka upp sig på.

Det finns en reklam som går på radio. Jag vet faktiskt inte för vad eller vilket företag, för jag kan nämligen inte sluta störa mig på felaktigheterna i den. I det stora hela går det ut på att en kille pajar ett uppbyggt skelett av världens största landlevande dinosaurie. "Guiden" i reklamen påstår att detta djurs skelett består av över 20 000 skelettdelar. Detta kan ju inte stämma! Eller? Det låter ju hur ologiskt som helst, ja, om skelettet inte var krossat i småbitar. En människa har ca 206 skelettdelar, hur skulle ett djur med över 20 000 skelettdelar se ut! Jag fattar att det är mängden ben som rasslar ihop till marken som ska vara själva poängen, men det är riktigt, riktigt dåligt!

Förresten, är det fler än jag som börjat småskratta när ni sett reklam "Hur äter du dina ballerinakex?" Jag äter faktiskt mina på ett väldigt speciellt sätt; mitt mål är att spara den lilla krämploppen i mitten och stegvis äta upp själva kexet runtomkring! Det är faktiskt ganska intressant att hur man äter en liten kaka har blivit så vedertaget så att man kan basera en hel reklamkampanj på det.

Dagen mest upprörda stund var nog när jag hörde att chefen för migrationsverket, Janna Valik, har avgått på egen begäran. Inte för att hon avgått utan för att hon kommer kunna plocka ut sin vanliga månadslön på 78 000 kr i ytterligare fem år!!!!!! Hon har å andra sidan numera generaldirektör vid regeringskansliet, men 78 000??!!?! Det skulle fyra personer kunna dela på som lön! Gör hon verkligen ett jobb som är så mycket mer värt än de som utbildar våra barn, eller tar hand om våra sjuka och gamla?
Kan man verkligen göra av med 78 000 kr på en månad? Bara det låter i princip omöjligt för mig, åtminstone om man bor i Sverige.

Suck, media gör mig upprörd!

Dagens tips: Att ha en låt som fastnat på hjärnan inget problem, inte ens jobbigt, förrän man har fastnat på "Inte lika lågt som Glocalneeeet!" Sluta klaga!

Kram

Ps. Hatar verkligen de skrattande grannarna i Dulux-reklamen. De får mig att börja rysa med sitt skräck-skratt!

Inga kommentarer: